Shahz Jaszle Gemar Wanita Berusia

Usianya baru menjangkau 23 tahun tetapi gaya pertuturannya lebih matang daripada usia sebenar. Itu pandangan pertama saat bertemu dengan aktor Shahz Jaszle atau mesra disapa sebagai Shahz, satu nama yang semakin ranum dan harum dalam dunia seni.

Sungguh namanya semakin mekar di hati peminat drama tempatan, namun dia tidak terkecuali menjadi mangsa kontroversi dunia siber. Gara-gara meletakkan gambarnya yang dirakam bersama aktres jelita Maria Farida sebagai gambar utama di laman sosial Facebook miliknya, Shahz dikatakan mempunyai hubungan istimewa dengan janda berusia 40 tahun itu.

Meskipun tersentak sebentar dengan kontroversi tersebut, Shahz percaya setiap yang berlaku ada hikmah di sebaliknya dan ternyata terdapat arus positif sebalik kontroversi tersebut.
Shahz Jaszle

Bukan sahaja namanya semakin popular dan dikenali ramai, malah dek kontroversi tersebut kehadirannya dalam dunia seni semakin dirasai, malah tawaran lakonan juga mulai semakin lebat.

"Hanya kerana sekeping gambar yang saya letak sebagai gambar profil di BlackBerry Messenger (BBM) umum kecoh dan beri persepsi yang bukan-bukan. Walaupun gambar itu hanyalah satu gambar yang biasa, orang mula kecoh mungkin kerana usianya, sedangkan sebelum itu sudah banyak kali saya letak gambar saya bersama teman artis wanita yang lain tidak pula menjadi isu.

"Sebenarnya ketika itu saya tidak sedar apa yang berlaku sehingga seorang teman saya beritahu yang gambar saya yang dirakam bersama Maria Farida bersepah di laman Internet. Saya terkejut kerana tidak sangka gambar sedemikian pun boleh jadi satu isu dan lama kelamaan saya rasa ia satu hal yang lucu kerana kami hanyalah teman artis bukannya ada sebarang hubungan istimewa,"tuturnya ketika ditemui pada sesi fotografi sempena Pertandingan Kek Coklat di Hotel Crowne Plaza Mutiara, baru-baru ini.

Aktres jelita yang turut terlibat dalam drama lakonan Shahz iaitu Asmara, turut terkejut apabila kontroversi gambar itu semakin besar.

"Saya ada hubungi dia beritahu hal gambar itu dan dia pun terkejut apabila ia menjadi satu isu. Jalan yang terbaik ialah jangan beri sebarang komen, jika tidak hal yang kecil semakin diperbesarkan," luahnya yang berasal dari Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Tidak tertekan dengan kontroversi gambar itu atau mengambil pusing mengenai kata-kata berbaur negatif kepadanya, Shahz menjelaskan selepas apa yang berlaku baru dia sedar dan tahu asam garam bergelar artis.

Sungguhpun begitu, Shahz atau nama sebenarnya Shahrizal Jaszle Jasmin tidak menafikan yang dia lebih mudah tertarik kepada wanita yang lebih usia daripanya, malah akuinya dia kini telah bercinta hampir setahun dengan kekasihnya yang juga lebih tua daripadanya.

"Sebelum bercinta dengan kekasih saya sekarang, bekas kekasih saya juga lebih tua daripada saya. Bagi saya, bercinta dengan orang yang lebih tua lagi seronok sebab mereka lebih matang dan berfikiran luas.

"Saya jatuh cinta dengan orang yang lebih tua kerana personaliti dan cara dia membawa diri. Wanita yang lebih usianya tahu bagaimana mahu selesaikan sesuatu masalah kerana mereka berfikiran jauh serta senang diajak berbincang.

"Pengalaman bercinta dengan kekasih yang lebih muda lebih susah, sebab pada usia begitu, mereka baru nak belajar pelbagai perkara dan adakalanya mereka sukar dan tidak faham situasi. Saya tidak kata semua wanita yang muda begitu, kerana ada juga yang berfikiran matang, apa yang saya ceritakan hanyalah daripada pengalaman saya sendiri," balasnya yang tidak kisah andai jodohnya tiba awal.

Ramai yang tidak sedar, Shahz telah berkecimpung dalam dunia seni sejak tahun 2006 iaitu pada usia 19 tahun. Bermula dengan program Naratif Remaja terbitan RTM sehinggalah drama bersiri Tari Tirana yang benar-benar melonjakkan namanya, Shahz telah melalui pelbagai cabaran sebelum namanya dikenali.

Cita-cita asalnya adalah untuk bergelar seorang Chef. Malah Shahz berpeluang mengambil sijil kursus hotel dan katering di Kolej Komuniti, Selangor, sebelum terjun ke dunia lakonan.

"Tidak pernah terlintas untuk jadi pelakon sebelum ini. Mulanya saya hanya menemani seorang teman untuk sesi uji bakat program Naratif Remaja. Krew produksi meminta saya cuba sekali, kemudian saya terpilih. Jadi, sejak itu saya mula terlibat dengan dunia lakonan dan dalam masa yang sama mendapat tawaran peragaan.

"Sambil saya belajar, berlakon sikit-sikit, saya juga pernah kerja sebagai pelayan di restoran TGI Friday. Selepas mendapat tawaran berlakon drama Luna Fantasiku, baru kerjaya lakonan saya semakin stabil dan mendapat tawaran drama Tari Tirana," katanya yang turut berlakon dalam drama Bionik.

Andai kata, dia tidak bergelar seorang pelakon pada hari ini, jelas Shahz berkemungkinan besar dia telah bergelar seorang chef. Namun, dia bersyukur rezeki seninya memberinya satu petanda yang dia harus kekal sebagai pelakon.

"Saya mahu buktikan kepada ayah saya yang keputusan memilih bidang seni sebagai rezeki tidak salah. Saya boleh lakukannya dan akan menjadi seseorang yang mempunyai nama serta ilmu. Jadi, saya akan cuba yang terbaik kerana keluarga saya beranggapan bidang seni tiada masa depan.

"Tetapi selepas melihat rezeki yang datang, mereka memberi sokongan. Apa yang harus saya lakukan adalah menimba sebanyak ilmu yang boleh dan saya merancang untuk menyambung pelajaran dalam bidang perfileman sama ada di Indonesia atau di Australia," ujarnya penuh semangat.

Meminati filem aksi dan berharap akan terlibat dalam sebuah filem sedemikian, Shahz dilihat membina profil kerjayanya dengan baik. Tidak menerima banyak tawaran sekali gus dan pernah menolak tawaran yang dirasakan tidak sesuai, Shahz menegaskan dia bukanlah seorang aktor yang menerima apa sahaja tawaran yang datang.






No comments: